STANDARDY OCHRONY DZIECI — WERSJA DLA UCZNIÓW
WSTĘP
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników placówki jest działanie dla Waszego dobra. Pracownik placówki ma traktować każdego z Was z szacunkiem oraz starać się reagować adekwatnie na Wasze potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec Was przemocy w jakiejkolwiek formie. W tym dokumencie znajduje się skrócony opis procedur reagowania na krzywdzenie, a także znajdziecie tutaj zasady nawiązywania odpowiednich relacji zarówno z pracownikami szkoły, jak i innymi uczniami.
ROZDZIAŁ I
ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA OBJAWY KRZYWDZENIA DZIECI
§ 1
- Pracownicy szkoły wiedzą, na jakie zachowania zwracać uwagę, by zauważyć, że w Waszym życiu dzieje się coś, co można uznać za krzywdzenie.
- W oparciu o zdobyta wiedzę na temat doświadczanego przez Was krzywdzenia, pracownicy podejmują odpowiednie działania w celu udzielenia Wam pomocy.
- Pracownicy, którzy są zaangażowani w udzielaną Wam pomoc nie zostawią Was z problemem samych i będą dbać o Wasze bezpieczeństwo.
- Pamiętajcie, że w szkole znajdują się osoby, do których możecie się zwróci z każdą trudnością, by uzyskać odpowiednią pomoc, jest to: psycholog, pedagog, wychowawca, nauczyciele przedmiotowi, dyrektor i inni pracownicy szkoły.
ROZDZIAŁ III
PROCEDURY ITERWENCJI W PRZYPADKU KRZYWDZENIA DZIECKA
§ 1
W przypadku podejrzenia, że ktoś z Was jest krzywdzony, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji wychowawcy, pedagogowi, psychologowi i dyrektorowi szkoły.
§ 2
W sytuacjach, w których podejrzenia pracowników szkoły okażą się prawdziwe, w szkole zostaną uruchomione pewne procedury, które będą miały na celu zaplanowanie i udzielenie Wam pomocy.W pełnej wersji Standardów Ochrony Dzieci znajdziecie procedury, które będą opisywały, jak należy reagować w przypadku:
- procedury w przypadku stosowania agresji fizycznej, psychicznej i słownej względem innych uczniów,
- procedury ochrony przed demoralizacją, zagrożeniem życia i zdrowia,
- procedury działania w przypadku kradzieży,
- postępowanie w przypadku niszczenia mienia cudzego i szkolnego,
- postępowanie w przypadku palenia tytoniu, spożywania alkoholu, używania narkotyków i innych substancji psychoaktywnych/odurzających,
- jakiegokolwiek przejawu krzywdzenia dziecka przez innego ucznia/pracownika szkoły/osoby dorosłej,
Miejcie świadomość, że każda z tych procedur została stworzona w celu zapewnienia Wam bezpieczeństwa i udzielenie odpowiedniej pomocy. Powyższe procedury przewidują przede wszystkim przeprowadzenie rozmów wyjaśniających zarówno z ofiarami, jak i sprawcami w warunkach, które zapewnią każdemu dyskrecję i swobodę wypowiedzi. Ponadto dla ofiar, jak i sprawców danego krzywdzenia przewidziane jest stworzenie planu pomocowego, który będzie dopasowany do każdego indywidualnie, a w którego realizację zaangażowani będą pracownicy szkoły, Wasi rodzice oraz Wy drodzy uczniowie.
ROZDZIAŁ IV
ZASADY BEZPIECZNEJ RELACJI
POMIĘDZY PRACOWNIKAMI PLACÓWKI A DZIEĆMI
Zasady bezpiecznych relacji z dziećmi, czy z Wami uczniowie jasno określają, jakie zachowania i praktyki są niedozwolone w kontakcie z Wami. Nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły nie wolno w szczególności:
- Naruszać zasad poszanowania Waszej godności, czyli obrażać Was, wypowiadać złośliwych, ironicznych komentarzy, ośmieszać, wyzywać, wzbudzać poczucie winy.
- Naruszać granic Waszej nietykalności, stosować przemoc fizyczną (popychanie, uderzanie, wykręcanie rąk, szarpanie, spoliczkowanie, itp. ).
- Nawiązywać z Wami relacje romantyczne, kierować do Was komunikaty dwuznaczne, zawierające podtekst na tle seksualnym naruszać, Waszą cielesną intymność.
- Dyskryminować Was, ze względu na inne przekonania, np. religijne itp.
- Upowszechniać informacje z jakich zwierzacie się pracownikom szkoły lub które pracownik poznał z innych źródeł.
- Zaniedbywać obowiązków wobec Was, spóźniać się na zajęcia, nie wywiązywać
się z obietnic.
- Podważać Wasz autorytet wśród rówieśników czy innych pracowników.
- Stawiać Wam nieadekwatne wymagania edukacyjne.
- Wzbudzać w Was poczucie zagrożenia (zastraszanie, groźby, wyzwiska, krzyk).
- Przeszukiwać Wasze prywatne rzeczy, czy je konfiskować.
- Obrażać się na Was.
- Dzielić Was na lepszych i gorszych, faworyzować wybranych uczniów.
- Zabraniać Wam wyrażania opinii, refleksji, nawet jeśli nie zgadzają się one ze sposobem myślenia nauczyciela lub innego pracownika szkoły (z wyłączeniem skrajnych poglądów, społecznie uznanych za nieakceptowalne, szkodliwe).
- Angażować się w Wasze sprawy rodzinne ucznia, bez jasno sprecyzowanego celu.
- Podawać informacje o Was innym osobom niż Waszym rodzicom, czy osobom, które prawnie się Wami opiekują.
- Narażać Was na utratę zdrowia.
- Kontaktować się z Wami poza szkołą bezpośrednio lub online bez zgody i wiedzy Waszych rodziców, czy osób, które się Wami prawnie opiekują.
- Żądać od Was jakichkolwiek korzyści.
- Upokarzać Was(publiczne wyszydzanie, naigrywanie się, ośmieszanie).
ROZDZIAŁ V
KODEKS BEZPIECZNYCH RELACJI DZIECKO-DZIECKO
§ 1
W naszej szkole powinniśmy dołożyć starań, by relacje z pracownikami szkoły oraz innym dziećmi były prawidłowe. Dlatego też starajmy się, by były one oparte o:
- szacunek — poszanowanie innych i akceptacja różnice między, nieośmieszanie innych osób ze względu na ich wygląd, pochodzenie, zainteresowania czy umiejętności,
- empatię — dążenie do zrozumienia uczuć i perspektywy innych osób, życzliwość i chęć pomocy rówieśnikom, którzy potrzebują wsparcia,
- nietolerancję przemocy — żadne formy agresji ani przemocy fizycznej, werbalnej czy emocjonalnej nie powinny być tolerowane,
- współpracę — dzielimy się swoimi zasobami, wiedzą i umiejętnościami, aby wspólnie osiągać cele, a także nie wykluczamy nikogo z wspólnych aktywności bądź klasy,
- odpowiedzialność — ponosimy odpowiedzialność za nasze słowa, działania i świadomi konsekwencji, jakie za sobą niosą dane działania,
- honorowanie osobistych granic — szanujemy prywatność i granice innych osób, nie naruszamy czyjejś przestrzeni osobistej,
- odpowiednie zachowania online — jesteśmy świadomi konsekwencji naszych działań w świecie wirtualnym.
§ 2
W szkole za nieakceptowalne zachowania, które mogą stanowić zagrożenie dla Waszego zdrowia i życia uznaje się:
- Przemoc fizyczną, słowną lub emocjonalną ze strony innych uczniów (zastraszanie, znęcanie się, bicie lub nękanie itd.).
- Prześladowanie (ang. bullying) to systematyczne i uporczywe zachowanie mające na celu poniżenie, zastraszenie lub wykluczenie innych uczniów w szkole. To może obejmować zniewagi, wyśmiewanie, rozprzestrzenianie plotek lub wykluczenie z grupy/klasy.
- Wykorzystywanie seksualne lub nękanie seksualne to poważne zagrożenia, które dzieje się, gdy rówieśnik próbuje wymusić na innej osobie aktywność seksualną lub naruszyć jej granice w sposób niepożądany, zachęcać do wysyłania zdjęć, nagrań, widomości tekstowych o podtekście seksualnym.
- Namawianie rówieśników do pojęcia czynów nieodpowiednich czy karalnych, bez lub z wykorzystaniem przy tym gróźb w formie np. pobicia, wykluczenia, ośmieszenia.
- Nieodpowiednie zachowania, takie jak zażywanie narkotyków, palenie papierosów, picie alkoholu czy używanie niebezpiecznych przedmiotów (np. noży, broni palnej).
- Cyberprzemoc, cyberprzemoc seksualna, nękanie online, nagrywanie i rozpowszechnianie wizerunku rówieśników lub nauczycieli czy pracowników szkoły w sieci bez ich zgody
- Wszelkie zachowania, które można zaklasyfikować jako społecznie nieakceptowalne, a także te, które są wykroczeniami czy przestępstwami.
ROZDZIAŁ VI
KORZYSTANIE Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZYCH Z DOTĘPEM DO INTERNETU
§ 1
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet powinny przebiegać zgodnie z tymi następującymi regułami:
- Nie powinniście ufać osobom poznanym za pośrednictwem Internetu;
- Nie powinniście spotykać się z osobami poznanymi przez Internet; jeżeli jednak bardzo chcecie spotkać się z taką osobą, pamiętajcie:
- tylko za zgodą rodzica!
- najlepiej pierwszy raz pod nadzorem rodzica, ewentualnie w towarzystwie kolegi i koniecznie w miejscu publicznym.
- O każdej propozycji spotkania od nieznanych osób w Internecie, koniecznie informujcie rodziców i nie spotykajcie się z taką osobą bez ich zgody i nadzoru.
- Nie przekazujcie swoich danych osobowych nieznanym osobom w Internecie.
- Używane komunikatory internetowe powinny służyć Wam jedynie do kontaktów z kolegami i rodziną.
- Musicie pamiętać, że hejt w Internecie jest przestępstwem i że sąd rodzinny, może nałożyć na Was karę za jego popełnienie.
§ 5
Ochrona wizerunku małoletniego
- Szkoła zapewnia ochronę Waszego wizerunku.
- Szkoła powinna dysponować zgodą rodziców lub opiekunów pranych na przetwarzanie Waszych danych w zakresie wizerunku.
- Zgoda rodziców nie jest wymagana na rozpowszechnianie wizerunku osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza.
§ 6
Dodatkowe wsparcie dla dzieci i młodzieży
- Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę prowadzi telefon wsparcia czynny całą dobę przez 7 dni w tygodniu, także w dni ustawowo wolne od pracy. Wszelkie aktualne informacje znajdują się też na stronach: www.116111.pl oraz www.fdds.pl. Wsparcie i pomoc udzielana jest za darmo.
- Telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka dostępny jest przez całą dobę i przez 7 dni w tygodniu pod numerem 800 12 12 12. Możesz też napisać do ekspertów na czacie, który znajdziesz na stronie Rzecznika: www.brpd.gov.pl. Wsparcie i pomoc udzielana jest za darmo.
- Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie. Dzwoniąc pod numer infolinii (800-12-00-02) można uzyskać wsparcie, pomoc psychologiczną, informacje o obowiązujących w Polsce przepisach i procedurach oraz o placówkach udzielających pomocy osobom doznającym przemocy w rodzinie.