STANDARDY OCHRONY DZIECI — WERSJA DLA UCZNIÓW

WSTĘP

            Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników placówki jest działanie dla Waszego dobra. Pracownik placówki ma traktować każdego z Was z szacunkiem oraz starać się reagować adekwatnie na Wasze potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec Was przemocy w jakiejkolwiek formie. W tym dokumencie znajduje się skrócony opis procedur reagowania na krzywdzenie, a także znajdziecie tutaj zasady nawiązywania odpowiednich relacji zarówno z pracownikami szkoły, jak i innymi uczniami.

ROZDZIAŁ I

ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA OBJAWY KRZYWDZENIA DZIECI

§ 1

  1. Pracownicy szkoły wiedzą, na jakie zachowania zwracać uwagę, by zauważyć, że w Waszym życiu dzieje się coś, co można uznać za krzywdzenie.
  2. W oparciu o zdobyta wiedzę na temat doświadczanego przez Was krzywdzenia, pracownicy podejmują odpowiednie działania w celu udzielenia Wam pomocy.
  3. Pracownicy, którzy są zaangażowani w udzielaną Wam pomoc nie zostawią Was z  problemem samych i będą dbać o Wasze bezpieczeństwo.
  4. Pamiętajcie, że w szkole znajdują się osoby, do których możecie się zwróci z każdą trudnością, by uzyskać odpowiednią pomoc, jest to: psycholog, pedagog, wychowawca, nauczyciele przedmiotowi, dyrektor i inni pracownicy szkoły.

ROZDZIAŁ III

PROCEDURY ITERWENCJI W PRZYPADKU KRZYWDZENIA DZIECKA

§ 1

            W przypadku podejrzenia, że ktoś z Was jest krzywdzony, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji wychowawcy, pedagogowi, psychologowi i dyrektorowi szkoły.

§ 2

            W sytuacjach, w których podejrzenia pracowników szkoły okażą się prawdziwe, w szkole zostaną uruchomione pewne procedury, które będą miały na celu zaplanowanie i udzielenie Wam pomocy.W pełnej wersji Standardów Ochrony Dzieci znajdziecie procedury, które będą opisywały, jak należy reagować w przypadku:

  • procedury w przypadku stosowania agresji fizycznej, psychicznej i słownej względem innych uczniów,
  • procedury ochrony przed demoralizacją, zagrożeniem życia i zdrowia,
  • procedury działania w przypadku kradzieży,
  • postępowanie w przypadku niszczenia mienia cudzego i szkolnego,
  • postępowanie w przypadku palenia tytoniu, spożywania alkoholu, używania narkotyków i innych substancji psychoaktywnych/odurzających,
  • jakiegokolwiek przejawu krzywdzenia dziecka przez innego ucznia/pracownika szkoły/osoby dorosłej,

            Miejcie świadomość, że każda z tych procedur została stworzona w celu zapewnienia Wam bezpieczeństwa i udzielenie odpowiedniej pomocy. Powyższe procedury przewidują przede wszystkim przeprowadzenie rozmów wyjaśniających zarówno z ofiarami, jak i sprawcami w warunkach, które zapewnią każdemu dyskrecję i swobodę wypowiedzi. Ponadto dla ofiar, jak i sprawców danego krzywdzenia przewidziane jest stworzenie planu pomocowego, który będzie dopasowany do każdego indywidualnie, a w którego realizację zaangażowani będą pracownicy szkoły, Wasi rodzice oraz Wy drodzy uczniowie.

ROZDZIAŁ IV

ZASADY BEZPIECZNEJ RELACJI

POMIĘDZY PRACOWNIKAMI PLACÓWKI A DZIEĆMI

            Zasady bezpiecznych relacji z dziećmi, czy z Wami uczniowie jasno określają, jakie zachowania i praktyki są niedozwolone w kontakcie z Wami. Nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły nie wolno w szczególności:

  1. Naruszać zasad poszanowania Waszej godności, czyli obrażać Was, wypowiadać złośliwych, ironicznych komentarzy, ośmieszać, wyzywać, wzbudzać poczucie winy.
  2. Naruszać granic Waszej nietykalności, stosować przemoc fizyczną (popychanie, uderzanie, wykręcanie rąk, szarpanie, spoliczkowanie, itp. ).
  3. Nawiązywać z Wami relacje romantyczne, kierować do Was komunikaty dwuznaczne, zawierające podtekst na tle seksualnym naruszać, Waszą cielesną intymność.
  4. Dyskryminować Was, ze względu na inne przekonania, np. religijne itp.
  5. Upowszechniać informacje z jakich zwierzacie się pracownikom szkoły lub które pracownik poznał z innych źródeł.
  6. Zaniedbywać obowiązków wobec Was, spóźniać się na zajęcia, nie wywiązywać

się z obietnic.

  • Podważać Wasz autorytet wśród rówieśników czy innych pracowników.
  • Stawiać Wam nieadekwatne wymagania edukacyjne.
  • Wzbudzać w Was poczucie zagrożenia (zastraszanie, groźby, wyzwiska, krzyk).
  • Przeszukiwać Wasze prywatne rzeczy, czy je konfiskować.
  • Obrażać się na Was.
  • Dzielić Was na lepszych i gorszych, faworyzować wybranych uczniów.
  • Zabraniać Wam wyrażania opinii, refleksji, nawet jeśli nie zgadzają się one ze sposobem myślenia nauczyciela lub innego pracownika szkoły (z wyłączeniem skrajnych poglądów, społecznie uznanych za nieakceptowalne, szkodliwe).
  • Angażować się w Wasze sprawy rodzinne ucznia, bez jasno sprecyzowanego celu.
  • Podawać informacje o Was innym osobom niż Waszym rodzicom, czy osobom, które prawnie się Wami opiekują.
  • Narażać Was na utratę zdrowia.
  • Kontaktować się z Wami poza szkołą bezpośrednio lub online bez zgody i wiedzy Waszych rodziców, czy osób, które się Wami prawnie opiekują.
  • Żądać od Was jakichkolwiek korzyści.
  • Upokarzać Was(publiczne wyszydzanie, naigrywanie się, ośmieszanie).

ROZDZIAŁ V

KODEKS BEZPIECZNYCH RELACJI DZIECKO-DZIECKO

§ 1

            W naszej szkole powinniśmy dołożyć starań, by relacje z pracownikami szkoły oraz innym dziećmi były prawidłowe. Dlatego też starajmy się, by były one oparte o:

  • szacunek — poszanowanie innych i akceptacja różnice między, nieośmieszanie innych osób ze względu na ich wygląd, pochodzenie, zainteresowania czy umiejętności,
  • empatię — dążenie do zrozumienia uczuć i perspektywy innych osób, życzliwość i chęć pomocy rówieśnikom, którzy potrzebują wsparcia,
  • nietolerancję przemocy — żadne formy agresji ani przemocy fizycznej, werbalnej czy emocjonalnej nie powinny być tolerowane,
  • współpracę — dzielimy się swoimi zasobami, wiedzą i umiejętnościami, aby wspólnie osiągać cele, a także nie wykluczamy nikogo z wspólnych aktywności bądź klasy,
  • odpowiedzialność — ponosimy odpowiedzialność za nasze słowa, działania i świadomi konsekwencji, jakie za sobą niosą dane działania,
  • honorowanie osobistych granic — szanujemy prywatność i granice innych osób, nie naruszamy czyjejś przestrzeni osobistej,
  • odpowiednie zachowania online — jesteśmy świadomi konsekwencji naszych działań w świecie wirtualnym.

§ 2

            W szkole za nieakceptowalne zachowania, które mogą stanowić zagrożenie dla Waszego zdrowia i życia uznaje się:

  1. Przemoc fizyczną, słowną lub emocjonalną ze strony innych uczniów (zastraszanie, znęcanie się, bicie lub nękanie itd.).
  2. Prześladowanie (ang. bullying) to systematyczne i uporczywe zachowanie mające na celu poniżenie, zastraszenie lub wykluczenie innych uczniów w szkole. To może obejmować zniewagi, wyśmiewanie, rozprzestrzenianie plotek lub wykluczenie z grupy/klasy.
  3. Wykorzystywanie seksualne lub nękanie seksualne to poważne zagrożenia, które dzieje się, gdy rówieśnik próbuje wymusić na innej osobie aktywność seksualną lub naruszyć jej granice w sposób niepożądany, zachęcać do wysyłania zdjęć, nagrań, widomości tekstowych o podtekście seksualnym.
  4. Namawianie rówieśników do pojęcia czynów nieodpowiednich czy karalnych, bez lub z wykorzystaniem przy tym gróźb w formie np. pobicia, wykluczenia, ośmieszenia.
  5. Nieodpowiednie zachowania, takie jak zażywanie narkotyków, palenie papierosów, picie alkoholu czy używanie niebezpiecznych przedmiotów (np. noży, broni palnej).
  6. Cyberprzemoc, cyberprzemoc seksualna, nękanie online, nagrywanie i rozpowszechnianie wizerunku rówieśników lub nauczycieli czy pracowników szkoły w sieci bez ich zgody
  7. Wszelkie zachowania, które można zaklasyfikować jako społecznie nieakceptowalne, a także te, które są wykroczeniami czy przestępstwami.

ROZDZIAŁ VI

KORZYSTANIE Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZYCH Z DOTĘPEM DO INTERNETU

§ 1

            Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet powinny przebiegać zgodnie z tymi następującymi regułami:

  1. Nie powinniście ufać osobom poznanym za pośrednictwem Internetu;
  2. Nie powinniście spotykać się z osobami poznanymi przez Internet; jeżeli jednak bardzo chcecie spotkać się z taką osobą, pamiętajcie:
  3. tylko za zgodą rodzica!
  4. najlepiej pierwszy raz pod nadzorem rodzica, ewentualnie w towarzystwie kolegi i koniecznie w miejscu publicznym.
  5. O każdej propozycji spotkania od nieznanych osób w Internecie, koniecznie informujcie rodziców i nie spotykajcie się z taką osobą bez ich zgody i nadzoru.
  6. Nie przekazujcie swoich danych osobowych nieznanym osobom w Internecie.
  7. Używane komunikatory internetowe powinny służyć Wam jedynie do kontaktów z kolegami i rodziną.
  8. Musicie pamiętać, że hejt w Internecie jest przestępstwem i że sąd rodzinny, może nałożyć na Was karę za jego popełnienie.

§ 5

Ochrona wizerunku małoletniego

  1. Szkoła zapewnia ochronę Waszego wizerunku.
  2. Szkoła powinna dysponować zgodą rodziców lub opiekunów pranych na przetwarzanie Waszych danych w zakresie wizerunku.
  3. Zgoda rodziców nie jest wymagana na rozpowszechnianie wizerunku osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza.

§ 6

Dodatkowe wsparcie dla dzieci i młodzieży

  1. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę prowadzi telefon wsparcia czynny całą dobę przez 7 dni w tygodniu, także w dni ustawowo wolne od pracy. Wszelkie aktualne informacje znajdują się też na stronach: www.116111.pl oraz www.fdds.pl. Wsparcie i pomoc udzielana jest za darmo.
  2. Telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka dostępny jest przez całą dobę i przez 7 dni w tygodniu pod numerem 800 12 12 12. Możesz też napisać do ekspertów na czacie, który znajdziesz na stronie Rzecznika: www.brpd.gov.pl. Wsparcie i pomoc udzielana jest za darmo.
  3. Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie. Dzwoniąc pod numer infolinii (800-12-00-02) można uzyskać wsparcie, pomoc psychologiczną, informacje o obowiązujących w Polsce przepisach i procedurach oraz o placówkach udzielających pomocy osobom doznającym przemocy w rodzinie.