Comenius
81 Miracles and A Heaven
2011-2013
Szkoły partnerskie:
- Zespół Szkół im. Lotników Brytyjskich w Żdżarach
Publiczne Gimnazjum –Polska - Nurmon yläaste– Finlandia
- 19 Mayıs Ilkögretim Okulu – Turcja
- Základní škola Želechovice nad Drevnicí – Republika Czeska
Cele projektu:
- W dzisiejszych czasach różnica postrzegana bywa jako potyczka. W rzeczywistości, każda różnica istniejąca w świecie nie jest walką, lecz cudem. A cuda łącząc się – tworzą niebo. W skrócie poprzez współpracę różnych kultur chcieliśmy udowodnić, że różnice istniejące w świecie oznaczają bogactwo.
- Kolejnym celem naszego projektu było pokazanie, że różnice poszerzają ludzkie horyzonty i rozwijają mentalność. Chcieliśmy także zachęcić młode generacje do eliminowania ich uprzedzeń w stosunku do innych kultur.
- Wykorzystanie edukacji było kolejnym celem. Różne edukacje przynoszą różne praktyki a także udoskonalają, ulepszają różne osobowości. Pragnęliśmy udowodnić, że różnica oznacza urozmaicenie i bogactwo. Chcieliśmy to osiągnąć poprzez ten projekt. Mieliśmy okazję zobaczyć jak inne systemy edukacyjne są zbudowane i jakie różnice kulturowe zawierają ich programy nauczania. Jeżeli takowe istnieją lub pojawią się inne różnice mogliśmy zastosować je w naszych programach zajęć.
- Przy pomocy tego projektu poznaliśmy różne style życia, tradycje i obyczaje. A dzięki temu partnerstwu, mogliśmy odkryć „ducha walki” (poczucie współpracy) i pokazać jak różne kultury współpracują razem dla swojej przyszłości.
Tematy:
- różnice kulturowe
- szacunek do innych poglądów
- efekt ograniczonego umysłu na różne kultury
- eliminacja przesądów
- stworzenie mostów pomiędzy kulturami
- eliminacja uprzedzeń w stosunku do innych kultur
- prezentacja kultury każdego z krajów
Realizacja projektu:
- Organizowanie seminariów z ekspertami w celu eliminowania trudności w komunikacji kulturowej
- Opowiadanie o kulturze naszego kraju przy użyciu krótkich historyjek napisanych przez naszych uczniów
- Pokazywanie dóbr kultury w formie fotografii
- Demonstrowanie dóbr kultury
- Spotkania partnerskie
- Użycie metody tłumaczenia: przygotowanie plakatów o kulturach i braterstwie / siostrzeństwie
- Wizyty, zwiedzanie pobliskich miast i miejsc w pobliżu szkoły
- Budowa scen/ekspozycji gdzie będziemy mogli zaprezentować różnorodność kulturową
- Korzystanie i odnoszenie korzyści z naszych lekcji, takich jak sztuka, plastyka, geografia, kultura i literatura mające na celu udoskonalanie różnorodności kulturowej.
Koordynator: Anna Chudy
The Power of Pwerforming
2013-2015
Szkoły partnerskie:
- Zespół Szkół im. Lotników Brytyjskich w Żdżarach Publiczne Gimnazjum – Polska
- Ecole Privee Fieldgen – Luksemburg
- Nurmon yläaste – Finlandia
- Gimnasium Ohmoor – Niemcy
- Institut Moli de la Vila – Hiszpania
- Ozel Denizli Doga Ortaokulu – Turcja
Cele projektu:
- idea działania czyli poznawanie nowych rzeczy poprzez ich wykonywanie w praktyce;
Młodzi ludzie w dzisiejszych czasach są raczej krótkowidzami, ich życie jest szybkie i pełne akcji. Uczenie się w tradycyjny sposób, czytając tylko książki i ucząc się na pamięć, jest trudne. Uczenie się przez doświadczanie i wykonywania jest jeszcze ważniejsze dziś niż było wcześniej. Edgar Dale mówi o znaczeniu i efektywności przeżywania i wykonywania rzeczy, które masz się nauczyć – jeśli czytasz coś, dowiesz się tylko 10% tego co czytasz; jednak podczas wykonywania czegoś, można wchłonąć nawet 90% informacji.
- budzenie u młodzieży zainteresowanie nauką;
Nie próbować zmuszać ich do zapamiętywania wyłącznie encyklopedycznej wiedzy. Ciekawość młodych ludzi do poznania życia w innych państwa powinno obudzić w nich chęć do uczenia się o innych kulturach, a jednocześnie odkrywać na nowo zwyczaje i tradycje własnego kraju, wiedzy o swojej historii i korzeniach.
- kształtowanie poczucia własnej wartości, dzielenie się informacjami o sobie i swoim pochodzeniu;
W realizację projektu zaangażowano jak najwięcej uczniów; zachęcano nawet nieśmiałych, a także dzieci ze specjalnymi potrzebami do udziału w międzynarodowej współpracy.
- doskonalenia umiejętności w posługiwaniu się językami obcymi;
- poszerzenie wiedzy młodych ludzi na temat zwyczajów i tradycji w innych krajach europejskich;
- nawiązanie wśród młodzieży w Europie wiele kontaktów osobistych i przyjaźni;
Realizacja projektu:
Praca nad tematami, które są częścią codziennego życia młodych ludzi, sprawiała, że projekt był dla nastolatków łatwy do zrozumienia i zastosowania w praktyce.
Tematy:
- narodowy
sport, gra lub taniec
- tradycyjna potrawa czyli gotowanie
- historia
- dzieło sztuki
- rzemiosło
- szczególne cechy narodowe oraz tradycje (np. święta, ciekawostki…)
Praca nad tematami odbywała się w szkołach macierzystych, podczas wizyt w szkołach partnerskich, na platformie e-twinning.
Koordynator projektu: Halina Wantuch